Gemaakt schijngeluk

Er is een reclame op televisie waar ik een beetje verdrietig van word. Een té knappe moeder gaat met haar dochter en mismaakte man op vakantie. De man lijkt een beetje op de menselijk versie van Shrek. Zijn lichaam is een beetje bochelig, zijn nek lijkt te zijn ingekort, zijn voorhoofd is enorm, tanden steken uit, haar is onregelmatig, kortom: hij is niet moeders mooiste. Toch komt deze man zeer aandoenlijk over. Hij heeft een soort onzekerheid over zich wat weerschijnt via zijn ogen. Het maakt hem knuffelbaar en warm.
Op een bepaald moment gaat het mis in de reclame. Het gezin geniet van hun vakantie en de misvormde man geniet het meest van al. We zien hem geleidelijk aan transformeren totdat hij uiteindelijk als een hunk de zee uitkomt. Aan het einde van deze reclame zien we hem weglopen met zijn gezin. Twee te goed gevormde ouders met dito dochter. Haast te mooi om waar te zijn. Nee. Het is gewoon een zeepbel. Eentje die kennelijk werkt als reclame.
Nu begrijp ik de symboliek van de reclame ook wel. Vermoeide man, kostwinner, hardwerkend, wordt meegenomen door zijn vrouwtje voor een welverdiende vakantie. Hoe stereotype. Man ontspant in vakantie en komt weer tot zich zelf. Hij blij, vrouw en dochter blij. Wat een gelukkig plaatje. Braak! Wat een reclame vol vooroordelen!
Afijn, ieder zijn meugt. De reclame blijft hangen en je keert je of, principieel tegen deze organisatie, of je bent een echte Nederlander en kiest toch wel voor de goedkoopste vakantie. Neem het ons eens kwalijk. Wij moeten ook op onze centen letten in deze roerige tijden.
Alleen deze reclame ging in mijn ergerniszone zitten. Afgelopen week zag ik het programma “The Undateables”. Een programma van BNN waarin mensen met een verstandelijke of lichamelijke beperking op zoek gaan naar de liefde van hun leven, of in ieder geval een keer gezellig op date. Jongelui die er net iets anders uitzien dan de gemiddelde mens. Waar sommigen hebben moeten leren dat nastaren bij hun leven hoort. Mensen waarvoor ik respect heb. Zij hebben immers veel meer bergen moeten beklimmen om geaccepteerd te worden in onze maatschappij dan “Jan Modaal”.
Het is vertederend om te zien. Hun avonturen in het vinden van een vriend of vriendin. Wat zij soms moeten overwinnen, of hoe zij met de liefde omgaan. De manier waarop zij met het leven en hun medemens omgaan. Petje af.
Natuurlijk zijn het niet allemaal lieve engeltjes die altijd lachen en beleefd zijn. Nee, gelukkig geldt dit vooroordeel niet. Ook zij schelden, mopperen, klagen over onzinnige dingen en willen stiekem ook gewoon heel veel lekkere seks met hun eerste vriendje of vriendinnetje. Net als iedereen. Alleen hebben zij wel een ding voor op mensen zonder beperking. Ze zijn minder vooroordelerig.
Dan zie ik de reclame van het reisbureau. Mismaakte, lieve man, verandert in een te knap fotomodel. Vrouw in bikini aan zijn arm lopend op het strand. Waarom? Ik bedoel als je een ideale, utopische gezinsreclame wilt maken, is nog daar aan toe. Maar waarom moet de “undateable” veranderen in een hunk? Wat moet ik er achter zoeken? Dat je zelfs als je er niet uitziet als het ideaalbeeld, je wel zo kunt voelen? Het zou mooi zijn als dit het antwoord is, maar ik geloof er niets van.
Ze willen je laten voelen als een zak chips. Nu nog lekkerder. De inhoud en de smaak is hetzelfde, alleen gelooft je geest dat het de lekkerste chips ter wereld zijn. Je staat met je bierbuik voor de spiegel, maar je ziet een fotomodel met een wasbordje. We houden er kennelijk van onszelf te foppen.
Er is een vonkje van liefde overgesprongen bij een van de deelnemers van de “Undateables”. Het geluk is in zijn ogen te lezen. Hand in hand loopt hij met zijn lieve vriendin over straat. Ze worden her en der nagestaard. Net als in de reclame lopen zij richting de horizon. Geen wasbordjes, geen sexy lijven uit een modeblad. De omgekeerde wereld. De realiteit. Als je deze man zou vragen of hij zich ook een fotomodel voelt, zou hij beslist nee zeggen. Hij voelt zich liever mismaakt gelukkig dan gemaakt schijngelukkig.

Gemaakt schijngeluk

Bron Afbeelding: Tui Reizen

61 gedachtes over “Gemaakt schijngeluk

  1. Ik vond die reclame ook een beetje vreemd, maar het muziekje op de achtergrond vind ik daarentegen wel weer mooi. Toch vind ik de reclame erg raar. Moeten we in de zee zwemmen om de bron van onze schoonheid terug te vinden? En wat voor schoonheid is dat dan? Beetje vreemd als je het mij vraagt, ik blijf gewoon tevreden met mezelf 🙂

    Geliked door 1 persoon

  2. Ik heb de reclame inderdaad regelmatig gezien maar had er nog niet zo bij stil gestaan. Behalve dat ik dacht oei, ik wil ook wel lekker op vakantie. Het is inderdaad een beetje een sprookje wat ze vertellen en ja vakantie is dat toch wel een beetje want ook de foto’s en beschrijving van de accommodatie klopt zelden met de werkelijkheid hahaha. Leuk artikel, ik ga toch met andere ogen nu naar de reclame kijken denk ik.

    Geliked door 1 persoon

  3. Het achtergrondmuziekje is mooier dan de hele klip. Mijn man en ik hadden het er afgelopen weekend nog over, dat het zo’n achterlijke reclame was. Ons ontging totaal de bedoeling van de gedaanteverandering van de man. Maar het loopt wel “goed” af. Een beetje té goed. Nu probeert elke fabrikant/zaak het leven voor te doen als een sprookje wanneerje hun product aanschaft/gebruikt maar daar word ik dan recalcitrant van. Zo heb ik jarenlang Nivea en Fa in de ban gedaan omdat er blote borsten vertoond moesten worden. Ik heb onder vrouwelijke familieleden heel wat aanhanger geronseld 🙂

    Geliked door 1 persoon

  4. Niet gezien uiteraard 😉 Maar eigenlijk keek ik bijna nooit naar reclame. Vind bijna alle reclame heel raar en niet kloppend bij de werkelijkheid. Alleen somme reclame is echt grappig. Daarbij komt nog dat ik sowieso niet snel bij een reisorganisatie zou boeken en na het zien van zo een reclame zou ik TUI al helemaal overslaan haha 🙂

    Geliked door 1 persoon

  5. Goed stuk. Helaas ken ik de undateables niet want daarvoor kijk ik te weinig tv. Die reclame heb ik toevallig twee keer voorbij zien komen. Misschien is dat te weinig geweest om me te ergeren. Ik kijk en luister eerlijk gezegd dan maar met een half oog en oor. Van Tui heb ik zelfs nog nooit gehoord. Oh ja, ik heb één reclame waar ik me wel aan erger: die van Specsavers.

    Geliked door 1 persoon

  6. Nu weet ik het zeker, dat ik absoluut reclameloos door het leven weet te gaan tegenwoordig, hahahaha Want? ik neem veel op en dan ergens is er zo’n weekend dat ik… op de bank hang en zappen maar!

    Wat je schetst is absoluut dom natuurlijk, het werkt bij mij nu al een irritatie op en ik heb het niet eens gezien. Nu werk ik zelfs met verstandelijk beperkten en gehandicapten die vaak toch een net iets ander uiterlijk hebben, bij sommigen moet je goed kijken, maar het is er wel, in dit geval, maar wat ook zo is, ook zij zijn gewoon volwassen mensen met gevoelens en al! De undatbles nog nooit helemaal gezien, wel stukjes, tijd dat ik dat ook een keertje op ga nemen en echt helemaal gaan zien.

    X

    Geliked door 1 persoon

  7. Ik kijk niet zo heel veel televisie, maar zag het reclamespotje laatst terwijl ik ondertussen nog iets anders aan het doen was. Ik vond het iets raars en begreep de boodschap eerlijk gezegd niet eens. Twee dingen tegelijk doen is ook niet handig.
    Goed dat jij dit in je verhaal even uitlegt. Tja, een belachelijk spotje dus.

    Geliked door 1 persoon

  8. Het is reclame, dan wordt het aangedikt, aan alle kanten. Ik zie heel veel reclames (waarschijnlijk omdat mijn dochters en ik een bingospel van reclames hebben gemaakt), en er zitten maar weinig leuke tussen.
    Ja dat kereltje dat tegen de auto aanschopt zodat die achterklep open gaat. Mijn auto wordt nu ook door Puk “in elkaar getrapt” alleen bij mijn wrak werkt dat dus niet. Mmmm, misschien toch niet zo’n leuke reclame 😉

    Geliked door 1 persoon

  9. Tja reclame net als fotomodellen, actrices etc, het beeld wordt mooier gemaakt dan het in werkelijkheid is. Maar wat is mooi, Sommige vrouwen blijven verbouwen en gaan er echt als een transsexueel uit zien. is dat mooi, zei vinden van wel, en heel veel mensen ook.. zij zien dat als een ideaal plaatje en voelen zich vaak minder omdat zij er niet aan voldoen. Ik heb van mijn ouders geleerd dat ik er toe doe, en daar kan geen mooie reclame, mooi plaatje tegen op… want nobody’s perfect…iam nobody 😉

    Geliked door 1 persoon

  10. Ik ben het helemaal met je eens! Ik vind sowieso dat we soms, heus niet altijd, maar soms wel, een beetje in een ikke ikke samenleving leven en als dat over de rug van een ander gaat dan is dat niet zo erg als je er zelf maar beter van word, beetje jammer soms.

    Geliked door 1 persoon

  11. Mooi geschreven weer Michiel. Het echte leven is nooit zoals het ons door de advertenties en reclames wordt voorgespiegeld. Het echte leven is dan ook veel interessanter. Niet perfect maar zéér de moeite waard. Mijn (v)echtgenoot is ook geen fotomodel (gelukkig maar want dat ben ik ook niet) maar het is wel mijn beste vriend en maatje. Lijkt mij vele malen beter dan het ‘perfecte’ (wat dat dan ook mag zijn) uiterlijk vertoon waar we mee worden overspoeld.

    Geliked door 1 persoon

  12. Mooie column Michiel. Je schrijft duidelijk en beeldend.
    De eerste keer dat ik de reclame zag, vond ik het ook erg storend dat een wat minder mooie man werd omgetoverd tot een zeer knappe man en alleen maar omdat hij het op vakantie naar zijn zin had. Ik heb het niet zo op sprookjes. Geef mij maar de realiteit.
    “The Undateables” volg ik daar en tegen met veel respect. Ik weet hoe het is om eerst op je uiterlijk te worden beoordeeld of om nagekeken te worden. Ik heb namelijk dezelfde bouw als de blonde Frank in The Undateables.

    Like

    • Hey Liesbeth, dank voor je mooie woorden. 🙂
      Ik geloof wel in sprookjes… alleen die van de commercie wat minder. Ik denk dat je dit ook bedoeld.
      Het blijft jammer dat we in een maatschappij leven waar we te veel op uiterlijk beoordeeld worden. We hebben gewoon alle soorten en maten mensen nodig om er iets moois van te maken.

      Like

Plaats een reactie